من فقط شاعرم جناب سروان !

خرید بک لینک

یه مقداری گرفتاریام زیاده ولی خوب خوب خوبم.تو این مدت کلی کتاب خوندم و فیلم دیدم. کتابای خوب و فیلمهای عالی ! چند تا از شاخصترین ها رو نام میبرم : انسان خردمند که شدیدن توصیه میکنم بخونید. حرف نداره. عامه پسند ، درک یک پایان و.... فیلمها هم اونقدر عالی بودن که نمیتونم نام ببرم. واقعن نام بردن از یکی اجحاف در حق دیگریه.

امروز هم یه کتاب از محمود دولت آبادی خوندم : بیابانی و هجرت ! یه کتاب کم حجم از نشر نگاه که دو داستان هجرت و بیابانی رو در بر میگرفت. هر دو داستان به دلیل سابقهی رفاقت دولت آبادی ضد فئودالی و در نقد سیستم ارباب رعیتیه. هجرت بهطرز وحشتناکی زن ستیز و سکسیستیه. حرفای سد من یه غاز غیرت مردونه و پر از خشونت در مورد شخصیت زن داستان. نمیدونم سارا خانوم دولت آبادی ، دختر جناب استاد که نمونه خوان داستان بوده ، موقع خوندن نمونهها چه حسی از این همه تحقیر و تخفیف معصومه داشته ؟ نکتهی دیگهای که حین خوندن قلقلکم میداد درهم آمیختهگی زبان معیار و محاوره بود. برام قابل پذیرش نیست. وقتی نویسنده از زبون خودش داره حرف میزنه ، استفاده از زبان معیار کاملن مرسوم و بهجاست. ولی وقتی شخصیتها حرف میزنن یا باید به محاوره باشه یا زبان معیار. وقتی معجونی از هر دو باشه نچسبه و به قول فراستی درنیومده !

ما ایرانیها ذاتن شاعریم. در شعر شاید در دنیا کم نظیر باشیم ولی در داستان نویسی چیز چندانی برای ارائه نداریم. در همین کتاب تعابیر شاعرانهی بسیار خوبی اومده که واقعن کم از شعر نداره. از دلنشینترینهاش اینه : کویر خورشید را مکید.

من موقع خوندن هر کتابی جملات خوب و نغز و پر معنی رو یادداشت میکنم. عامه پسند بوکوفسکی هم کتاب کم حجمی بود. ولی با تمام کم حجمیش سه صفحه یادداشت ازش برداشتم. متاسفم که کل یادداشتهای این کتاب (بیابانی و هجرت) جمعن شش خط بود. نه این که دولت آبادی نویسنده نیست ، هست و اتفاقن نویسندهی خوبیه. منتها با تمام این اوصاف و احوال مثل باقی داستان پردازان ایرانی فقط قصهای رو روایت میکنه و نهایت حکمتش مذمت ظلم فئودالهای دورهی ارباب رعیتیه. نه فلسفهای پشت نوشته هست و نه اثری از اطلاعات. مخلص کلام اینکه خوندن داستانهای ایرانی آدم رو وادار به تفکر و تحقیق نمیکنه و فقط ضمن خوندن از تعابیر شاعرانه و یا ضربالمثلهای به کار رفته در اون هست که حس لذت به آدم دست میده.

ما ایرانیها شاعریم نه داستان پرداز...

پ. ن. عنوان نوشته پارهای از چهارپارهی اعتراف یغما گلرویی

یادداشت های یک عقرب صورتی !...

ما را در سایت یادداشت های یک عقرب صورتی ! دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 202 تاريخ: جمعه 17 اسفند 1397 ساعت: 5:56

صفحه بندی