بیشترین ظهور و بروز این طبقه با افول قدرت کلیسا در اواخر قرون وسطی همراه بود. روش زندگی آنها ایجاب میکرد که در خارج از مراکز جمعیتی، به دور از چشم مردم و حکام زندگی کنند. همین روش، آنها را به زندگی در قلعهها سوق داد. بسیاری از این قلعهها امروزه جزو آثار تاریخی اروپاست و برخی پس از گذشت قرنها همچنان نسل به نسل و دست به دست توسط نوادگان بورژواهای اولیه، مسکون باقی ماندهاست.
در جامعهٔ سرمایهداری این واژه معمولاً به دستههای قانونگذار و مالک اطلاق میشود. طبقه بورژوا پس از اضمحلال شیوهٔ تولید فئودالی در قلعههایی (bourge) تجمع کردند و اطلاق بورژوا به این طبقه را نیز به (bourge) یا همان قلعه نسبت میدهند؛ لذا ریشه پیدایش آن را تاریخی میدانند.
دستگیرتون شد ؟ این طبقه تو قلعه زندهگی میکردن. مشخصهی قلعه چیه ؟ بله درسته : برج و بارو ! خوب این فرانسویهای عاشق پیشه به قلعه چی میگن ؟ میگن: bourge ! (البته طبق معمول ویکیپدیای فارسی غلط غلوطه و این واژه رو borgeنوشته که غلطه) تلفظش هم به فرانسه میشه : بوغ ! و لازم نیست بگم که burgh انگلیسی هم همین مفهوم رو داره.
پ. ن. قلعه به مفهوم عام جایی بود که عدهای از مردم نوعی خاص از قوانین رو برای خودشون داشتن و به نوعی میشه گفت حکومتی محلی و خود مختار رو اداره میکردن.
ما را در سایت یادداشت های یک عقرب صورتی ! دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 118